Postnataal herstel: analyse, behandeling en training

Snel en verantwoord 'Back in shape'
Elke bevalling is anders. Daarom is ook het herstel na een bevalling is áltijd maatwerk. Bij ons begin je daarom altijd met een persoonlijke intake. Deze dient om de eerste stand op te maken en een plan van aanpak te bepalen. We bieden diverse mogelijkheden voor analyse en behandeling van eventuele schade aan buik- of bekkenbodem. Vervolgens kun je bij ons terecht voor fitness en specialistische postnatale groeplessen (vanaf 60,- p/m) of personal training. Sámen bepalen we jouw ideale route naar herstel. 
Starten met onze postnatale programma's kan vanaf ca. 6 weken tot jaren na de bevalling.

sporten-na-de-bevalling.png

postnatale-pakketten_20191031-NL-SM.png

De stand opmaken: Postnatale analyse & behandeling

Mothers in Motion biedt gespecialiseerde bekkenfysiotherapie. Wij maken gebruik van diverse meet- en trainingsmethoden. Bespreek tijdens de intake welke onderdelen voor jou de moeite waard zijn!

1. Postnatale intake - Pelvic Post Delivery Check

Postnatale intake & Bekken/Buik/Rug analyse (verplicht)

Circa zes weken na de bevalling kan worden gestart met ons postnatale programma. Dit begint altijd met een persoonlijke intake met (bekken)fysiotherapeut Stephanie waarbij de stand wordt opgemaakt. Het verloop van de bevalling en de eerste weken erna worden besproken en er wordt een grondige analyse gedaan van bekken- heupen, rug en buikspieren. Elke vrouw is anders en elke bevalling verloopt anders. Voor een optimaal hersteltraject is het daarom belangrijk eventuele opgelopen schade aan bekkenbodem en/of buikwand te inventariseren én - afhankelijk van jouw behoefte- samen individuele doelen te bepalen. Tijdens de persoonlijke postnatale intake wordt bepaald wat er voor jou nodig is om veilig en verantwoord te herstellen tot het gewenste niveau en wordt jouw persoonlijke "Back in Shape" plan gesmeed!

Bekenbodem-controle-meting.png

Bekkenbodem controle & training

Een jaar na de geboorte van de eerste baby heeft 80% van de vrouwen een probleem met de bekkenbodem (dysfunctie). Zelfs na een keizersnede treden vaak bekkenbodem problemen op. Goede analyse en training kan bekkenbodemproblemen voorkomen of verhelpen.

Wij kunnen een manuele check en een EMG meting van de bekkenbodem uitvoeren om eventuele schade aan de bekkenbodem in kaart te brengen. Deze combinatie van deze methodes geeft een betrouwbaar inzicht in de manier waarop de bekkenbodem functioneert en vormt het uitgangspunt voor verdere training en herstel. Meten is weten! Bij de meting wordt gebruikt gemaakt van een vaginale probe die je mee naar huis krijgt. Hiermee kun je indien nodig thuis, met behulp van een thuistrainer, je bekkenbodem verder te trainen. Eventueel kan er een hermeting worden uitgevoerd om de voortgang van je herstel te meten en de oefeningen hierop af te stemmen. De bekkenbodemtraining kan verzakkingen, blaasproblematiek, darmproblemen en vele andere nare klachten voorkomen (of verhelpen). 

echografie.png

Postnatale echografie van de buikspieren

Tijdens een zwangerschap en bevalling hebben de buikwandspieren het zwaar te verduren. Om een betrouwbaar beeld te krijgen van de staat van de buikspieren en mogelijk opgelopen schade, kan er na de bevalling een echografie worden gemaakt van je buikspieren. Tijdens deze postnatale echografie kunnen we bekijken of je buikspieren nog intact zijn, of er bijvoorbeeld sprake is van een diastase of navelbreuk. Eventuele schade kan tijdens de echografie exact worden vastgesteld. Zo kunnen we vervolgens precies op maat gemaakte buikspiertraining leveren voor optimaal herstel. Bij het hersteltraject kunnen we je tevens sportspecifiek helpen revalideren, zodat je je favoriete sport weer op een veilige manier kunt beoefenen!

02-Onbeperkt-sporten-tijdens-de-zwangerschap.png

Sport start-up: Sportinstructie, trainingsschema & personal training

Ook na de bevalling is het belangrijk om verantwoord en met goede begeleiding te sporten. Met name in de training van je core, van de buikspieren (die zoveel te verduren hebben gehad!) is een gedegen opbouw van essentieel belang. Tijdens een eerste afspraak met één van onze personal trainers wordt je uitgenodigd voor een uitgebreide fysieke test, die je conditie, kracht en BMI in beeld brengen, zodat de trainingen specifiek kunnen worden afgestemd op jouw individuele, fysieke situatie. Er wordt een sportprogramma op maat gemaakt dat je tijdens een tweede personal training, onder specialistische begeleiding doorloopt. Zo kun je super effectief én verantwoord werken aan je herstel. 

Sporten-tijdens-zwangerschap-rotterdam.png

Postnataal sporten: fitness & groepslessen

Met ons reguliere sportabonnement of één van de postnatale pakketten kun je onbeperkt deelnemen aan de verschillende sportieve groepslessen (klik hier voor het actuele rooster). Door de variatie aan lessen heb je keuze uit lessen die jij leuk vindt of passen in je persoonlijke planning.

Daarnaast ben je altijd welkom om op basis van de adviezen uit de conditietest zelfstandig of onder begeleiding te komen trainen in onze fitnessruimte.
Tijdens de uren "Training in de zaal" is er een altijd een instructeur aanwezig die je kan begeleiden bij je oefeningen of eventuele vragen kan beantwoorden. 

Personal-training-zwangerschap-Rotterdam.png

Postnatale personal training

Het sporten weer oppakken na de bevalling is voor veel jonge moeders lastig. Fysiek zijn het zware weken en er komt van alles op je af. Door de jaren heen hebben wij gemerkt dat personal training veruit de meest succesvolle methode is voor vrouwen om de draad weer op te pakken en snel de zwangerschapskilo's kwijt te raken. Door met je trainer een persoonlijk trainingsschema op te stellen en een route uit te stippelen om weer fit te worden, wordt je gemotiveerd om door te pakken. Belangrijker nog is dat trainingen helemaal kunnen worden afgestemd op jouw persoonlijke situatie.

Start jouw herstel!

Ben je (recent) bevallen en wil je snel, effectief en verantwoord weer helemaal fit en 'back-in-shape' worden? 
Plan een gratis proefles of postnatale intake en start je herstel. 

Plan een postnatale intake