Het 5 stappenplan

Een jaar lang sport & specialistische begeleiding.

Het Mothers in Motion stappenplan begeleidt je tijdens de zwangerschap (je kunt starten vanaf week 12) en het loopt tot 4 à 5 maanden na de bevalling. Het totaal van zwangerschapsfitness, groepslessen voor zwangeren en jonge moeders en specialistische traningen en workshops helpt je fit en klachtenvrij zwangerschap en bevalling door en zorgt voor een snel en verantwoord herstel na de bevalling.

sport en begeleiding tijdens de zwangerschap - Rotterdam

Wat houdt ons programma in?

Een gezonde, fitte zwangerschap - MiM Rotterdam

Sport & begeleiding tijdens en na de zwangerschap:

intake en persoonlijk traiingsprogramma

1. Intake, analyse & plan-op-maat

Als je met het Mothers in Motion programma wilt meedoen, wordt je uitgenodigd om deel te nemen aan een gratis proefles. Je kunt dan kennismaken met onze therapeuten, de groep, de locatie en de lessen. Het beste moment om met het programma te starten is vanaf de 12e week van je zwangerschap, maar je kunt ook eerder of later (tot circa week 25) starten.

Je begint altijd met een intake waarin je doelen worden vastgesteld. Tijdens deze intake word je lichamelijk gescreend door een van onze therapeuten om het trainingsschema aan te passen aan jouw lichaam. Een soort “APK” voor aankomende moeders. Een analyse van je spieren en gewrichten, brengt aandachtspunten aan het licht. Tijdens een tweede afspraak wordt op basis hiervan een persoonlijk sportschema opgesteld. Om je persoonlijke schema een keer te ‘testen’ wordt er een afspraak gemaakt om het volledige programma een eerste keer onder begeleiding te doorlopen. 

Door doelgericht te trainen kun je lang actief blijven deelnemen aan onze lessen, wel tot je 40e week. Indien nodig krijg je ook advies voor optionele fysiotherapeutische behandelingen om jouw situatie te ondersteunen. Deze worden vaak aanvullend vergoed door je zorgverzekeraar.

sporten tijdens de zwangerschap - Rotterdam

2. Sporten tijdens de zwangerschap

Op basis van jouw persoonlijke sportschema kun je op verantwoorde wijze lang blijven sporten gedurende de zwangerschap, zelfs tot 40 weken! Als je lid bent van Mothers in Motion kun je driemaal per week een actieve en sportieve groepsles volgen bij onze praktijk in Rotterdam Centrum, die is toegespitst op de zwangere vrouw (klik hier voor het actuele rooster). Deze lessen zijn ontwikkeld om conditie, kracht en flexibileit te trainen en gericht op die spiergroepen die het tijdens de zwangerschap en bevalling het zwaarst te verduren krijgen. Door de variatie aan lessen heb je keuze uit lessen die jij leuk vindt of passen in je persoonlijke planning. Daarnaast ben je altijd welkom om met jouw persoonlijke sportschema onbeperkt zelfstandig of onder begeleiding te trainen in onze fitnessruimte.

Prenatale workshops: voorbereiding op de bevalling

3. Prenatale workshops: voorbereiding op de bevalling

Een vijftal workshops bieden je de beste voorbereiding op je bevalling. Je krijgt praktische tips en oefeningen om de bevalling zo goed mogelijk te doorstaan en daarbij zo min mogelijk letsel op te lopen. De eerste workshop kan het best vroeg in de zwangerschap gevolgd worden voor optimaal effect, met workshops 2 t/m 5 kan bijv. vanaf week 30 gestart worden (klik hier voor actuele workshopdata). De voertaal van onze workshops is Engels, tenzij alle deelnemers Nederlands spreken.
 

  • Workshop 1: De spieren van de bekkenbodem en de buikwand: hoe kun je beschadiging van de bekkenbodem tijdens de bevalling voorkomen?

  • Workshop 2: De bevalling: hoe kun je de bevalling zo goed mogelijk meemaken en je energie zo veel mogelijk sparen?

  • Workshop 3: De ademhaling : hoe kun je op de beste manier adem halen, zowel nu als tijdens de bevalling?

  • Workshop 4: Do's & Don'ts tijdens de kraamperiode: hoe herstel je straks zo goed en snel mogelijk?

  • Workshop 5: Partner-les: hoe kan je partner je het best helpen tijdens de bevalling?

Bevalling en kraamtijd

- - - Bevalling & Kraamtijd - - -

Na de bevalling heeft je lichaam vooral veel rust nodig. Je abonnement wordt deze periode ‘bevroren’, zodat je zorgeloos van je kraamtijd kunt genieten. Uiteraard kun je ook in deze periode bij Mothers in Motion terecht voor advies, bijvoorbeeld bij rug of bekkenbodemklachten. We hebben ook een WhatsApp groep waarin te allen tijde vragen kunnen worden gesteld. Tegen het einde van deze pauzeperiode worden jij en je baby uitgenodigd voor een gratis ‘terugkomdag’. Beschuit met muisjes, het uitwisselen van ervaringen met de andere deelnemers én een eerste kleine moeder&baby work-out staan op het programma. Een week of zes na de bevalling kun je het Mothers-in-Motion programma te vervolgen en aan je herstel gaan werken.

Manuele controle en EMG meting bekkenbodem en buikspieren

4. De stand opmaken: postnatale intake

Na circa zes weken rust waarin je hebt kunnen genieten van je baby, kom je terug naar de praktijk. Tijdens afspraak één bespreken we hoe de bevalling en de periode daarna verlopen zijn en wordt een eerste check uitgevoerd op de staat van bekken, heupen en buikspieren. Vervolgens wordt er tijdens een tweede afspraak voor de bekkenbodem een manuele- en EMG-meting gedaan. Deze geeft een exacte en betrouwbare meting van de buik- en bekkenspieractiviteit en geeft inzicht in hoe je deze sterker kunt maken. (en of evetuele aanvullende bekkenbodemtraining noodzakelijk is). Op basis van de resultaten van het onderzoek en de metingen wordt er vervolgens een speciaal voor jou op maat gesneden trainingsprogramma opgesteld en wordt je, net als in het begin van het programma, uitgenodigd het trainingsprogramma een eerste keer onder begeleiding te doorlopen.

sporten en herstel na de bevalling - Rotterdam

5. Sporten na de bevalling

Ook na de bevalling is het belangrijk om verantwoord en met goede begeleiding te sporten en is het soms moeilijk de tijd en energie te vinden om te trainen om je conditie en figuur terug te krijgen. Met name in de training van je core, van de buikspieren (die zoveel te verduren hebben gehad!) is een gedegen opbouw van essentieel belang. Mothers in Motion helpt je om veilig het gewenste resultaat te behalen door middel van jouw persoonlijke trainingsschema. Daarnaast kun je deelnemen aan de verschillende groepslessen speciaal gericht op jonge moeders. Die lessen worden gegeven door gespecialiseerde professionals. Overdag mag je je baby altijd meenmen naar onze fitnesszaal, zo hoef je geen extra oppas te regelen. Ook organiseren wij periodiek moeder en baby work-outs. Je kunt tot het einde van je jaarbonnement onbeperkt gebruik maken van deze sportfaciliteiten. na afloop van het Mothers in Motion programma kun je natuurlijk lekker doorsporten met één van onze reguliere sportabonnementen.

Kosten & kennismaking

Verantwoord sporten bij Mothers in Motion kan vanaf € 40,- per maand en starten kan op elk gewenst moment.
Het volledige 5 stappenplan bedraagt eenmalig € 729,- (of 12 maandtermijnen van € 65,40). Meer tarieven & vergoedingen.
Bel 010 217 9340 voor informatie of neem contact op om een kennismaking of gratis proefles te plannen.

Plan een kennismaking